6306 sayılı Kentsel Dönüşüm Kanunu’nun uygulama yönetmeliğinde değişiklik yapıldı. Karar 27 Ekim 2016 tarihinde Resmi Gazetede yayınlandı.
Yurt genelinde 81 ilde devam eden kentsel dönüşüm
çalışmalarında il il Bakanlık, Belediyeler ve özel sektör tarafından
hızlandırılan dönüşüm çalışmalarında kurallarda değişikliğe
gidildi. Yapılan değişiklik ile riskli alan ilan edilecek alanların
tespitine yönelik yönetmelik değişikliği aşağıdaki gibi düzenlendi.
Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanan değişiklik Cumhurbaşkanı
Erdoğan ve Başbakan Yıldırım tarafından imzalanarak resmen yürürlüğe
girdi.
Milyonlarca ev sahibini, Belediyeleri, binlerce inşaat şirketini yakından ilgilendiren "kentsel dönüşüm" kanunu kapsamında yapılan yeni değişiklikle bundan böyle daha sağlam adımlar atılabilecek.
Riskli Alan belirlnmesi hakkında
Kamu düzenini bozan veya güvelikten ötürü normal hayatın sekteye
uğrayacağı yerler, altyapı hizmetlerinin yetersiz olduğu bölgelerde,
ruhsatsız ve imarsız yapılaşmanın bulunduğu yerlerde ve altyapı ile
üstyapıda hasar olan yerlerde bunlardan bir ya da birkaçının birlikte
olması durumunda Çevre ve Şehircilik Bakanlık bu bölgeyi riskli alan
ilan edebilir.
Üzerindeki yapılardan ötürü yüzde 65’i imar mevzuatına aykırı
yapılmış, ruhsat alınmadan inşa edilmiş veya yapı ve iskan ruhsatı alan
yapılardan oluşan alanlarda, uygulama bütünlüğünü bozan alanlar, riskli alan olarak ilan edilmek üzere Bakanlar Kuruluna sunulur.
Teklifi sunmak üzere belediyeler ve TOKİ yetkilidir. Ayrıca riskli
alan belirlenmesinde alanda bulunan hak sahipleri veya tüzel
kişiliklerde riskli alan belirlenmesi için talepte bulunabilir.
Risk Raporu veren kuruluşlar hakkında
Risk raporu veren kuruluşlarda çalışan mühendislerin en az beş yıl
mesleklerinde fiilen çalışmaları ve odaya kayıtlı olması gerekir.Ayrıca
Bakanlığın düzenlediği eğitim programına katılıp en az sınavdan 70 puan
alması gerekir. Lisanslandırma talebinde bulunan üniveriste adına riskli
yapı tespitinede görev alacak mühendislerin öğretim üyesi olması
halinde bu şartlar uygulanmaz.
Risk raporu düzenleyen kuruluşta en az bir mühendis çalışmalıdır. Bu
mühendisler birden fazla lisasnlı kuruluşta çalışamaz veya ortak olamaz.
Riskli Yapılar hakkında
Riskli yapılar, üstü örtülü insanların çalışma, oturma, eğlence veya
ibadet etmelerine yarayan yapılar ile hayvan ve eşyaların korunması
amacı ile yapılan yapılar için uygulanır. İnşaat halinde olan ancak
ikamet edilmeyen yapılar ile metruk veya başka bir sebeple statik yapı
bütünlüğü bozulmul olan yapılar riskli yapı tespitine konu edilemez.
Riskli yapı tespitinde
yapı malikleri, kanuni temsilciler mastafları kendilerine ait olmak
üzere dilekçe, güncel tapu belgesi ve kimlik fotokopisi ile başvuru
yapabilir. Arsa paylı tapularda ise yapının sahibi başvuru yapabilir
ancak arsa sahibi ile üzerindeki yapının sahibi farklı ise tapudaki şerh
dikkate alınır. Riskli yapı tespitine itiraz 15 gün içinde yapının
bulunudğu yerdeki Müdürlüğe verielecek dilekçe ile yapılır.
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Konunu kapsamında olan yapılarda
riskli yapı tesbitini yapı maliki yapabilir. Risk raporu kesinleştikten
sonra durum ilgili kültür varlıklarını koruma kuruluna bildirilir ve
burdan çıkacak karar uygulanır.
Riskli Alanlar ve Rezerv Alanları
Riskli alanlar ve rezerv yapı
alanlarında uygulama yapılan etapta veya adada, riskli yapılarda ise bu
yapıların bulunduğu parsellerde; yapıların yıktırılmış olması şartı
aranmaksızın ve yapının paydaşı olup olmadıkları gözetilmeksizin,
parsellerin tevhit edilmesine, münferit veya birleştirilerek veya imar
adası bazında uygulama yapılmasına, ifraz, taksim, terk, ihdas ve tapuya
tescil işlemlerine, yeniden bina yaptırılmasına, payların satışına, kat
karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden
değerlendirilmesine, bütün maliklerce oybirliği ile karar verilememiş
ise, anlaşma sağlanamayan maliklere ait taşınmazların değeri Sermaye
Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme
kuruluşlarına tespit ettirilir ve bu değer de gözetilerek oybirliği ile
anlaşmaya çalışılır. Oybirliği ile anlaşma sağlanamaması halinde
yapılacak uygulamalara sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en
az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu karar anlaşma şartlarını
ihtiva eden teklif ile birlikte karara katılmayanlara noter vasıtasıyla
veya 7201 sayılı Kanuna göre tebliğ edilir ve bu tebliğde, onbeş gün
içinde kararın ve teklifin kabul edilmemesi halinde arsa paylarının,
Bakanlıkça tespit edilecek veya ettirilecek rayiç değerden az olmamak
üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile
satılacağı, paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu
payların, rayiç bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına
resen tescil edileceği bildirilir.
Karara Katılmayan Hak sahiplerinin durumu
Riskli alan, rezerv alanı ve riskli yapılarda hisseleri oranında en
az üçte iki oranında alınan kararlara katılmayan hak sahiplerinin
payları açık artırma ile satışa çıkarılır. Bunun için maliklerin aldığı
kararın imzalı karar tutanağı veya sözleşme, vekaletnameler ile
anlaşmaya yanaşmayan hak sahiplerine noter yoluyla bildirim yapılır ve
15 gün süre verilir. Satışın yapılabilmesi için yapının yıkılması
gerekmez. Satışı yapılacak arsa paylarının rayiç değerini ve daha
sonraki işlemleri gerçekleştirmek içim biri başkan ikisi üye olmak üzere
en az üç kişilik Bedel Tespit Komisyonu ile Satış Komisyonu Teşkil
olunur. Rayiç değer Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet
gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit edilerek Bedel Tespit
Komistonunca belirlenir.
Satışı yapılacak payın üzerinde ipotek, ihtiyati haciz, haciz ve
intifa hakkı gibi hakların bulunması, satış işlemine engel teşkil etmez.
Belirtilen haklar satış sonrasında satış bedeli üzerinde devam eder.
Satış işlemi sonrasında, satış bedelinin yatırıldığı banka hesabına
malike ödeme yapılmaması için bloke koydurulur ve durum ipotek, haciz ve
intifa hakkı gibi hakların alacaklısına veya ilgili icra müdürlüğüne
veya mahkemeye bildirilir. Tapu kaydındaki haklar ve şerhler satış
sonrasında Müdürlüğün talebi üzerine ilgili tapu müdürlüğünce resen
terkin edilir.
Kira Yardımı Şartları
Anlaşma ile tahliye edilen uygulama alanındaki yapıların maliklerine
tahliye tarihinden itibaren Bakanlıkça kararlaştırılacak aylık kira
yardımı yapılabilir. Yardım süresi riskli alan dışındaki riskli
yapılarda 18 aydır. Riskli ve rezerv yapı alanlarında kira yardımı
süresi 36 ayı geçmemek şartı ile ilgili kurumca belirlenir. Aylık kira
bedeli, Bakanlıkça belirlenir ve her yıl Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi yıllık değişim oranında
güncellenir. Maliklere, kiracılara ve sınırlı ayni hak sahiplerine,
sahip oldukları veya kullandıkları Kanun kapsamındaki bütün yapılardan
dolayı kira yardımı yapılabilir. İnşaat halinde olup içinde ikamet
edilen yapılarda kira yardımı veya faiz desteğinden, sadece inşaat
halindeki yapıda ikamet eden malik, kiracı ve sınırlı ayni hak sahibi
faydalanır. Anlaşma ile tahliye edilen yapıların maliklerine mümkün
olması hâlinde, kira yardımı yerine tahliye tarihinden itibaren konut ve
işyerlerinin teslim tarihine kadar geçici konut veya işyeri tahsisi
yapılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder